14 March 2011

sampai masa

bila tiba sampai masa aku pergi
takkan ku toleh kau di belakang ku lagi
kenangan itu hanya dusta
DUSTA

kepenatan dan lelah tak di berikan pembalasan di hari yang mendatang
puas aku korban tapi hanya angin dan api yang engkau berikan
cukuplah hanya sekadar ucapan terima kasih
tapi itu pun di lafazkan hanya sekadar paksaan

memberi tapi tidak menerima
pikirkan jika kau selalu memberi tapi tidak pernah menerima
memang nampak kata-kata ini tidak ikhlas
tapi fikirkan di hari kelak
tiada guna jika masing-masing tidak bersama menghulur

kini aku rasa baik mengundur diri
jika lama begini,apakan jadi di hari depan
ajal mati di tangan tuhan
aku hanya manusia
esok lusa mati atau hari ini manakan tahu akannya
jadi pergi lah engkau dengan sifat engkau itu

selamat tinggal

16 February 2011

sajak perjuangan belum selesai





Sesungguhnya tidak ada yang lebih menyayat hati
Dari melihat bangsaku dijajah
Tidak ada yang lebih menyedihkan
dari membiarkan bangsaku dihina
Air mata tiada ertinya
Sejarah silam tiada maknanya
Sekiranya bangsa tercinta terpinggir
Dipersenda dan dilupakan



Bukan kecil langkah wira bangsa
Para pejuang kemerdekaan
Bagi menegakkan kemuliaan
Dan darjat bangsa
Selangkah bererti mara
Mengharung sejuta dugaan
Biarkan bertatih
asalkan langkah itu yakin dan cermat
bagi memastikan negara
merdeka dan bangsa terpelihara
air mata sengsara
mengiringi setiap langkah bapa-bapa kita



Tugas kita bukan kecil
Kerana mengisi kemerdekaan
Rupanya lebih sukar dari bermandi
Keringat dan darah menuntutnya
Lagi pula apalah ertinya kemerdekaan
Kalau bangsaku asyik mengia
Dan menidakkan,
Mengangguk dan membenarkan,
Kerana sekalipun bangganya negara
kerana makmur dan mewahnya
bangsaku masih melata
dan meminta-minta di negaranya sendiri



Bukan kecil tugas kita
Meneruskan perjuangan kemerdekaan kita
Kerana rupanya selain memerdekakan,
Mengisi kemerdekaan jauh lebih sengsara



Bangsaku bukan kecil hati dan jiwanya
Bukankah sejak zaman berzaman
Mereka menjadi pelaut, pengembara
Malah penakluk terkemuka?
Bukankah mereka sudah mengembangkan sayap
Menjadi pedagang dan peniaga
Selain menjadi ulama dan ilmuwan terbilang?
Bukankah bangsaku pernah mengharung
Samudera menjajah dunia yang tak dikenal
Bukankah mereka pernah menjadi
wira serantau
Yang tidak mengenal erti takut dan kematian?



Tugas kita belum selesai rupanya
Bagi memartabat dan memuliakan bangsa
kerana hanya bangsa yang berjaya
akan sentiasa dihormati
Rupanya masih jauh dan berliku jalan kita
Bukan sekadar memerdeka dan mengisinya
tetapi mengangkat darjat dan kemuliaan
buat selama-lamanya
Hari ini, jalan ini pasti semakin berliku
Kerana masa depan belum menjanjikan syurga
Bagi mereka yang lemah dan mudah kecewa



Perjuangan kita belum selesai
Kerana hanya yang cekal dan tabah
Dapat membina mercu tanda

Bangsanya yang berjaya.

Tun Dr. Mahathir Mohamad (Malam Puisi Utusan, 4 Mei 1996)

detik 6.45pagi 16.02.2011 ini aku terdengar akan sajak ini..betul kata Dr M..
dulu kita adalah tuan kepada segalanya
tapi sekarang kita semakin menjadi lemah
sungguh bermakna bait-bait sajak beliau


13 February 2011

ultras malaya

logo Ultras Malaya

Jika kita lihat sekarang, peminat bola sepak Malaysia khususnya mula mengenali dan menyebut Ultra Malaya..

Aku sendiri teruja melihat mereka ketika di Stadium Bukit Jalil ketika Malaysia vs Vietnam pada separuh separuh akhir pertama..dengan gendang serta nyanyian semangat mereka..

Ultra, berasal dari perkataan Itali, yang bermaksud 'di luar', atau dalam konteks penyokong, mereka yang menyokong dengan luar biasa. Atau dalam istilah remaja zaman sekarang, indie.


Ya, apabila anda berada dalam scene indie, anda tidak perlu menyorok ideologi. Segalanya disuarakan secara lantang. Ini kebiasaanya akan menyebabkan suasana sedikit rage dan agresif, apabila kedua-dua pasukan mempunyai penyokong Ultra masing-masing. Di England, golongan Ultra ini dipanggil Hooligan.



Jadi tidak hairanlah, gerakan Ultras Malaya ini bergerak secara underground. Malah, mereka mempunyai domain mereka sendiri, iaitu di ultrasmalaya.net. Dan tidak, Ultras Malaya bukanlah Harimau Malaya, satu lagi kumpulan penyokong pasukan bolasepak negara. Ultras Malaya lebih hardcore.


Kumpulan Ultras Malaya yang ditubuhkan pada 2007 ini, biasanya berkumpul dalam satu sudut di stadium, memakai baju kuning atau hitam, dengan skaf kuning hitam. Jika anda terlihat nyalaan bunga api (flare) di tempat duduk penonton, itu adalah sudut di mana Ultras Malaya berada.

Mereka akan diketuai seorang atau dua 'capo', iaitu ketua chants (lagu-lagu sorakan). Chants mereka adalah beberapa baris ayat ringkas (seperti di atas), dan sorakan ngauman harimau. Ini adalah sebagai alternatif kepada lagu 'Barisan Kita', yang dianggap sebagai terlalu common bagi mereka.


Dan tidak, mereka tak nyanyi lagu 'Bunga Raya bunga kebangsaan'.


Ultras juga, membeli tiket di stadium bukan untuk duduk. Mereka lebih gemarkan berdiri sebagai tanda sokongan yang ekstrim. Yang menariknya, Ultras Malaya memegang satu prinsip; menang atau kalah, mereka akan tetap berdiri di belakang pasukan negara. Jika bilangan mereka ramai, chants akan kedengaran sehingga ke minit-minit terakhir perlawanan meskipun pasukan negara sedang tewas.

Lirik Lagu Ole-ole pahlawanku


"OLE-OLE…

OLE-OLE-OLE-OLE

BERJUANGLAH
PAHLAWANKU…
SATUKANLAH TEKAD SEMANGATMU
KAMI RELA… KORBAN NYAWA
DEMI DAULAT NEGARA TERCINTA"

nyalaan bunga api(flare) & asap yang kepol-kepol


ketua sorak


 ahli ultra malaya bersorak


 suasana di luar stadium


 aku sampai sekarang pelik nape bendera nie terbalik??


tanah tumpahnya darahku!
                                                                                                                                                                



dengarkan Ultra Malaya Chant




p/s : "AUUUMMMMM...!!! AUUUMMMMMMM..!!!!! AUUUUMMMMMMM!!!!"

12 February 2011

7 kali tonton 7 kali gelak

Hantu Kak Limah Balik Rumah


perghhhh..aku semenjak tonton filem rock arahan mamat khalid memang terus syok la ngan filem dia..
memang ada hasil seni yang menarik filem-filem dia ni..memang kelakar la kalau tonton rock dengan zombie kampung pisang..

kali ni mamat khalid kembali dengan sambungan zombie kampung pisang..
diberi tajuk hantu kak limah balik rumah, hampeh! tajuk  tak boleh blah..haha
ingatkan sequel dia akan bertajuk zombie kampung pisang menjerit ke tadi..hehe
dan cuti CNY hari tu aku berkesempatan melihat filem ini di astro first..
walaupun lambat menonton dari tarikh tayangannya di pawagam tapi sekurang-kurangnya aku tonton juga..
berulang kali aku tengok dan ketawa da macam gila da..
lawak bersahaja sambil di sulami kutukan atau sindiran yang berguna kepada masyarakat..
satu mesej yang berkesan untuk membetulkan pemikiran masyarakat kita.



Sinopsis
Husin yang bekerja di Singapura telah bercadang untuk pulang ke kampung halamanya, Kampung Pisang. Setelah kepulangannya, dia merasakan jirannya, Mak Limah berkelakuan pelik kerana tidak bercakap dan tidak tidur. Sewaktu minum di warung Pak Munawar, Husin menceritakan berkemungkinan bahawa Mak Limah adalah hantu. Pak Abu membuat cadangan untuk menyiasat dengan lebih lanjut dan mereka tealh pergi ke rumah Mak Limah dan mereka terperanjat kerana melihat mayat Mak Limah dan menjadi busuk. Walaubagaimanapun, setelah Mak Limah dikebumikan, orang kampung masih lagi mengalami kejadian-kejadian aneh..(sumber astro first.com)




adegan berlari-lari kucing dalam ini filem lah!




p/s: kalau setuju sila angkat tangan macam saya =)

renungkan dan selamat beramal wahai sahabat

kutuklah saya di blog anda
saya malas nak mengutuk anda di blog saya
buang masa saja
buat kurang pahala je
banyak kerja lain lagi berfaedah untuk saya lakukan
hahahaha
cam kurang kasih sayang jer ye KAMU ni
tak da otak ea?
hahaha
berkata orang dua sepih padahal KAMU yang lebih
menulis atau berkata mengunakan akal bukan nafsu
silap-silap muka KAMU lebam dek tersilap kata
ingat kawan dunia ni kecik jer
pusing-pusing situ jugak
Allah Maha Adil
ini bukan satu ugutan atau ancaman dari lanun somalia atau abang kawasan
TETAPI
dari seorang kawan yang KAMU kenal dari part 1


Heliza Helmi..comel la kamu nie =)

29 August 2010

mama tolonglah ;)

puma bike

mama
nak beli beskal nie
pless....
lawa le..nak 1 mama
plesss....
noi nak 1 jer..
janji jage elok-elok
bole ea mama...
bole la.......... =)

150 juta

Untuk kali keseratus lima puluh juta
Mereka tanyakan engkau soalan yang sama
"Eh kenapa kau masih lagi mahukan dia?"
"Apa kau buta, apa kau pura-pura suka"

Di seratus lima puluh juta kali itu
Di depan semua engkau tarik tangan aku
Yang sedang buat muka kosong tak ambil tahu
Sambil ketawa engkau bilang satu per satu

"Dia mungkin bengis seperti singa"
"Tapi dia nangis tonton cerita Korea"
"Dia mungkin keras bila bersuara"
"Tapi dia jelas, jujur apa adanya"

"Aku lagi kenal dia"

Dah lebih seratus lima puluh juta kali
Aku pesan padamu apa yang bakal jadi
Engkau dan aku ada mungkin tidak serasi
Engkau sangat manis, aku ini pula dawai besi

Di setiap seratus lima puluh jutanya
Aku pun dalam hati semacam tak percaya
Apa kau lihat pada aku jujurkan saja
Terus kau cubit dagu aku, sambil berkata

"Saya mungkin baran tak kira masa"
"Tapi saya tahan kalau yang salah saya"
"Saya mungkin saja keras kepala"
"Tapi saya manja bila kita berdua"

"Saya kenal sayang saya"

Buat apa dicerita
Bahagia kita rasa
Biar tak dipercaya
Peduli orang kata

Baju ronyok tak apa
Asal pakai selesa
Berkilau tak bermakna
Kalau hati tak ada

Aku lebih bengis dari sang naga
Tapi bisa nangis semata demi cinta
Suaraku keras tak berbahasa
Kerna aku rimas gedik mengada-ngada

Aku mudah baran tidak semena
Mana boleh tahan angin cemburu buta
Dan aku sengaja tunjuk keras kepala
Aku punya manja, kau saja boleh rasa

Rahsia kita berdua..